Dj Loard
2006.12.04. 23:34
[hiphop.hu]: Fussunk végig gyorsan a történelem órán, hogy is jött össze a Lords of the Underground? A fősulin találkoztatok, ugye? DJ Lord Jazz: Igen, egy észak-karolinai fősulin találkoztunk. Nekem volt egy show-m a rádióban, ahova mindig meghívtam különféle mc-ket, és egyszer bemutattak Doitall-nak, aki eljött a műsorba és nagyon keményen nyomta. Mondtam neki, hogy ember, ezt folytatnunk kéne, és onnantól kezdve rendszeres vendége lett a show-nak.
[hiphop.hu]: Tehát ha jól értem addigra te már elismert DJ voltál? DJ Lord Jazz: Ja ember, én már 1984-ben elkezdtem a DJ-zést. Szóval 1990-ben megismerkedtem Doitall-lal, aztán valaki mesélt nekem Mr. Funkee-ról, aki szintén eljött a műsorba és megőrültünk tőle, úgyhogy mondtuk neki, hogy csatlakozzon, és onnantól együtt volt a banda.
[hiphop.hu]: Hogy sikerült Marley Marl-lal kapcsolatba lépni? DJ Lord Jazz: Nagy szerencsénk volt, mert a fősulin a legjobb barátom Marley Marl unokaöccse volt. Tényleg jó barátom volt, törődtem vele, meg tanítgattam egy kicsit DJ-zni, és mindig mondogatta, hogy "ha lediplomázom akkor segítek neked". A következő nyáron elment dolgozni és felhívott egyszer, mondván "hé itt dolgozom Marley Marl házában", én meg nem akartam elhinni. Mondta, hogy ősszel ha újra suliban leszünk rakjunk össze egy bandát és küldjünk neki demo-t. Nekem meg pontosan ez volt az első dolgom amit tettem, amikor újra kezdődött a suli, elküldtem neki a demo-nkat, rajta a "Psycho"-val.
[hiphop.hu]: Nemrég itt járt nálunk a Das EFX, és ahogy ti is, ők is a fősulin találkoztak. Azon gondolkoztam, hogy miért van az, hogy régen az iskolázottság nem volt kérdés, manapság meg - csakúgy mint az NBA-ben - egyre több gimis kölyök van a hiphopban. Nem gondolod, hogy a szó szerinti iskolázatlanság miatt is gyengül ez az ipar? DJ Lord Jazz: De, pontosan ilyen Jay-Z és Jim Jones esete (Jim Jones, a Dipset egyik tagja nyíltan betámadta Jay-Z-t a semmiből, mondván, hogy kifújt, és azóta is számokban üzengetnek egymásnak - a szerk.). Bekapcsolom a rádiót, és hallom, hogy Jay-Z arról beszél, hogy "hogy van képe rólam beszélni ennek a gyereknek?" Nem rakott le semmit az asztalra, és mégis ugat. Ennyit változott a hiphop, nincs tisztelet, vagy a csúcsra kerülsz, vagy meghalsz. Minden az üzletről szól, és az emberek bármire hajlandók a siker érdekében.. nincs semmi tisztelet. Ha bekapcsolod a TV-t, az is erről szól, csak az erőszak folyik mindenhol.
[hiphop.hu]: Ugyanakkor mintha egy új generációja kezdene alakulni az igényes zenéknek és szövegeknek, mintha a tudatos hiphop újraéledne, ehhez mit szólsz? DJ Lord Jazz: Minden kör bezárul egyszer, és visszatérünk a régi utakra. Amerikában a déli hiphop volt a menő, illetve még mindig az, bár már hanyatlik. Évekkel ezelőtt ha nem new york-i voltál akkor nem voltál senki, csak egy falusi, vágod? Manapság meg már annyira divat a dirty south, hogy ugyanúgy tisztelik őket... Érted, hazamegyek New York-ba Párizsból, bekapcsolom a rádión Funkmaster Flex műsorát, és crunk zene szól.. mi a f__?
[hiphop.hu]: Na és mit szólsz a mai "igényes" alapokhoz, amik egy basszus/lábdobból és egy tapsból állnak? DJ Lord Jazz: Ja, vagy csettintésből!
[hiphop.hu]: Ja, vagy csettintésből, de érted mire gondolok, az összes "sláger" ugyanúgy szól, és úgy tűnik ezt senki nem veszi észre. DJ Lord Jazz: Persze mert a kölykök imádják amikor ezek a zenék csattognak a klubban vagy a kocsijukban, és ugyanakkor olyan adók vannak mint a BET akik ezt a gagyi zenét nyomatják. Mondok neked valamit. A BET, a Black Entertainment Television Amerikában nyilvántart egy listát olyan bandákról és videókról amiket soha nem fognak újra játszani. Az összes olyan előadó rajta van akikről ők úgy gondolják, hogy már kifújtak... ilyen a LOTUG, a Pharcyde, a Public Enemy, meg ilyenek. Csak az olyanok kerülnek adásba mint a Ying Yang Twinz, meg ilyenek, vágod?
[hiphop.hu]: Ha jól értettem Párizsban élsz, ugye? Mióta laksz ott? DJ Lord Jazz: Igen, New York és Párizs között ingázom 2001 óta.
[hiphop.hu]: Szóval öt éved volt rá, hogy megismerd az európai életstílust és a helyi hiphop-ot, gondolom ennyi idő alatt mindkettőről van véleményed. Úgy értem, hogy egy-két kivételt leszámítva - pl. azt tudom, hogy a philadelphiai Grand Agent évek óta Németországban él - a legtöbb előadó el sem ismeri az európai szcénát, mit gondolsz erről? DJ Lord Jazz: Úgy gondolom az amerikai emberek nagyon tudatlanok. Amióta Európában élek, másképp tudok Amerikára nézni mert európai szemmel nézek, és le vagyok nyűgözve attól, hogy én is olyan voltam mint ők. Az, hogy Párizsban élek, felnyitotta a szememet és ráébresztett, hogy Amerika mennyire el van b@szva, és mennyire hátramenetben van. És ezt pedig próbálom otthon a fiatalabb generációknak sugározni: merj elutazni a városodból, merj elutazni az államodból, menj el valahova és tágítsd a látószögedet, ismerd meg hogyan élnek más emberek.
[hiphop.hu]: És hogy látod ezt a hiphop szempontjából? DJ Lord Jazz: A legtöbben úgy tekintenek egy európai fellépésre, hogy "ok, odamegyünk, lenyomjuk a show-t, csinálunk egy kis pénzt aztán gyorsan hazahúzunk". És Amerikában megteheted azt, hogy 35-40 percig lépsz fel, és mindenkinek jó az, mert a csapból is hiphop folyik. Amikor viszont Európába mész, vagy bárhova a határon túlra, tovább kell fellépned. Egy kiemelkedő példa erre, egyszer elmentem megnézni Ja Rule-t Párizsban évekkel ezelőtt. Kijött a színpadra és a "Holla"-val kezdte a fellépését, amit egy újabb nagy sláger követett, aztán megint valami nagy sláger, én meg azt mondtam magamban, hogy "hé ember, lassíts, ez így túl gyors lesz". És ahogy megmondtam, körülbelül fél óra után vége volt a show-nak. Ja Rule eltűnt a színpadról, és mire az emberek rájöttek, hogy már feltehetőleg útban van visszafele a reptérre, akkor nagyon megőrültek, és mindenféle dolgot dobáltak a színpadra. Szóval figyelem, Amerikai bandák, ha Európába jöttök, hosszabban lépjetek fel! Itt (Európában) nincs annyi hiphop, úgyhogy az emberek többet akarnak kapni, ráadásul nagyon drágák itt a jegyárak, úgyhogy amikor eljönnek szórakozni akkor valamit kapni akarnak a pénzükért. Na szóval már mindent tudok Amerikáról és Európáról.
[hiphop.hu]: Magába az európai hiphopba is beástad magad, kiváltképp a francia hiphopba? DJ Lord Jazz: Annyira nem vagyok benne, bár tudom, hogy elég nagy. Dolgoztam néhány francia előadóval, mint pl. Lord Kossity, meg pár underground arccal, de annyi elég is volt. Elég sokat DJ-zek, meg nemrég kezdtem el a saját kiadómat a testvéremmel, aminek a neve Premium Records, és független kiadó lesz. A LOTUG-gal van egy valag zenénk ember.. van egy komplett albumunk ami a harmadik lett volna a sorban de soha nem jelent meg. Ezt az anyagot 1994-95 körül vettük fel, úgyhogy a régi jó cuccosból van, és úgy néz ki ki fogom adni a saját label-em alatt.
[hiphop.hu]: És mikorra várható, hogy működjön a kiadó, meg mikorra várható ennek a kiadatlannak a megjelenése? DJ Lord Jazz: Többféle dolgot csinálunk, most fejeztünk be egy DVD-t, aminek "Still L.O.T.U.G." a címe, a legutolsó európai turnénkon csináltuk, tudod, a kamera csak szimplán követett minket mindenhova. Ez a videó tényleg megmutatja, hogy kik és mik vagyunk, úgyhogy ha nem ismersz minket, vagy nem tudtad igazán, hogy kik vagyunk, akkor ezt a DVD-t látnod kell. Szóval van ez, valamint egy új albumon is dolgozunk "The House of Lords" címmel, emellett van egy rádióműsorom is Angliában. Tudod próbáljuk a Lords of the Underground-ot életben tartani és remény szerint a kiadatlan számokat és albumokat is sikerül megjelentetnünk. Ja és egy közös albumot is készítünk a Das EFX-szel, úgyhogy arra figyeljetek!
[hiphop.hu]: A mostani buli szervezőitől azt hallottam, hogy csak egy laptoppal és Serato-val érkeztél Budapestre. Mit gondolsz erről a modern digitális technológiáról, szerinted meg fogja ölni a bakelitet? DJ Lord Jazz: Egyértelműen ki fogja nyírni. Amikor ez a cucc először kijött, akkor úgy voltam vele, hogy b@sszák meg azt a digitális cuccot, én egy vinylista vagyok, nincs jobb érzés amikor böngészed a lemezeidet, amikor látod, hogy hol tart a szám amikor lejátszod, úgyhogy teljesen elleneztem amíg ki nem próbáltam. Aztán amikor először kipróbáltam akkor leesett az állam - nem kell cipelnem a lemezeimet, nem kell azon paráznom, hogy elvesznek, eltörnek vagy ellopják őket, úgyhogy nagyon praktikus, de azt hiszem egyértelműen meg fogja ölni a hagyományos lemezeket.
[hiphop.hu]: OK nem akarlak tovább feltartani a fellépésed előtt, mit üzensz a magyar arcoknak? DJ Lord Jazz: Tartsátok életben a hiphopot, mert a hiphop a miénk. Csak őrizzük meg és tartsuk meg a szintjét ahogy elődeink tették. Csináljátok csak a dolgotokat és maradjatok összeköttetésben, a hiphop a mi CNN-ünk, ez a világunk, ebből tudjuk meg, hogy mi folyik itt. Pacsi az összes DJ-nek, az emszíknek, a graffosoknak, a break-eseknek és táncosoknak akik életben tartják ezt a kultúrát amit szeretünk. Big up!
szöveg: aMGee fotó: Soka
|