J-Zone
2006.10.29. 11:00
Legutóbbi lp-d, a Bo$$ Hog Barbarian$ egy közös J-Zone/Celph Titled album. Mikor lettetek ilyen jó haverok és művészileg miként vélekedsz róla?
J-Zone 2000 körül barátkoztunk össze. Mindketten nagyjából ugyanazokat a zenéket hallgattuk, nagyon rajta vagyunk az ilyen kétes hírű old school gangsta rap cuccokon és mindketten mániákus CD és kazigyűjtők voltunk. A legtöbben bennünket east coast, boom bap, underground művészeknek tartanak, és le voltunk sokkolva, hogy az olyan művészeket hallgatjuk, mint régi Rap-A-Lot albumok...mindig is akartunk egy funk inspirált albumot csinálni, mint ezek az arcok, saját ízzel. 4 évvel később valóra váltottuk. Úgy vélem Celph egy fantasztikus művész, a zenék terén ill. a mikrofon mögött is. Sokoldalú, és a mixeléshez is jó füle van.
Érzem a funk hatásokat az albumon. Milyen új elemeket igyekeztél beépíteni a zenébe?
J-Zone A zenémnek megvan a védjegyként szolgáló hangzása, de adtam hozzá több funk témát, átkapcsoltam egy picit. Sok basszus, a hangzást korai '80as, kései '70es évek lemezeiről használtam. Meguntam már, hogy beskatulyáztak ebbe a harmonika meg vonósok témába, amiket az első 3 albumomon használtam. Funkosabbra akartuk. Celph alapjai totál funknak mondhatóak és abszolút mások, mint amiket előtte csinált. Az emberek elhasználódhatnak abba a 4 bítbe amit ő csinált, de anyaszomorító módon ütnek! Az egy Beatminerz téma, egy tradícionális koszos Beatminerz cucc volt a változatosság kedvéért.
Sok humor van a szövegeidben. Ez csakúgy jön belőled, amilyen az életben is vagy, avagy koncepció?
J-Zone Mindkettő. Aki ismer engem az tudja, hogy vicces srác vagyok. Van humorérzékem. De van mikor igen csendes vagyok és szinte semmit nem beszélek, a hangulatomtól függ. Néha pontosan az a J-Zone vagyok, akit a lemezeken hallasz, néha meg az ellentétje. De mikor felvételre kerül a sor szeretem a jó kedélyt, szóval ritkán mutatom a másik oldalamat és ezt sokan nem kedvelik. De ez az én szemléletmódom az albumkészítésben.
De ez nagyon jó szerintem. A jó humor szórakoztatja az embert, meg picit "elrepíti" a napi gondok elől.
J-Zone Pontosan! A lemezeim 50 perces elbújás a mindennapi stressz elől. Se több, se kevesebb. Szórakoztatás számomra. Ne vedd túl komolyan a vicceket!
Innovatív vagy. A hatásaidat felhasználva próbálsz mindig valami újra törekedni?
J-Zone Ez a legfontosabb aspektusa a producerkedésnek. Hatnak rád más producerek, de bele kell tenned a saját fordulataidat, hogy ne legyen elcsépelt. Úgy érzem manapság sok producer csakis azt csinálja, ami népszerű és a bítek szenvednek. Ma mindenki felgyorsított vokál loop-ot akar, 4 éve zongora bíteket, előtte gonosz hangzású vonósok, azelőtt meg filterek. Nem követem azt, ami éppen a trendi, ezért ütközöm nehézségekbe, mikor el akarom adni a zenéimet a nagykiadóknak. Sok embernek mutattam zenéimet, azt mondták tetszik nekik és érzik a tehetséget, de slágert akarnak! A sláger az csak egy biztonságos, másológép, fülbemászó alap. Senki nem akar kockáztatni, pedig a hiphop a kockáztatásról szól.
Saját kiadód van, az Old Maid Entertainment. Mesélj róla...
J-Zone 1999-ben hívtam életre. Mindig is egy hely volt számomra, ahol ki tudom adni a lemezeimet és a produkciós vállalatomként szolgál. Egy időben másokat is ki akartam adni, de végül letettem erről. Nem akarok senkit aláírni, mert az ellene menne annak, amiről az egész Old Maid szól. Az Old Maid lényege az, hogy a zenédet és a bizniszt vedd a saját kezedbe és mindent kontrollálj saját magad. Ha én aláírnék valakit és birtokolnám a zenéjét, akkor az álszenteskedés lenne az Old Maid számára. Szóval J -Zone cuccainak van itt helye, vagy olyan 50/50 projekteké, mikor összeállok egy másik művésszel, akinek megvan a saját kiadója ( pl. a J-Zone/MF Grimm/Day By Day Taken c. "12). Senkit nem írok alá, hacsak nem dob meg nagy lóvéval!
A saját lehetőségeidet felmérve, mennyi esélyt látsz arra, hogy a mainstream-be is berobbanj? A tehetség nem kétséges, hogy megvan, de mint tudjuk, nagyon nem csak ezen múlik...
J-Zone Köszi. De ahogy mondtam, addig nem érdekel, hogy nagykiadóhoz menjek, amíg nem fizetnek meg nagyon! Most van pár klassz projektem nagykiadós arcokkal, szóval stablizálom a pozíciómat a bizniszben. Addig amíg fejlődök, nem érdekel, hogy gyorsan felfussak. Addig amíg megkapom a tiszteletet azoktól, akiket én tisztelek és produkálok annyi pénzt, hogy jól megéljek belőle, jól elvagyok. Ha berobbannék az zsír lenne! De semmit nem vagyok hajlandó feladni abból, ahogy készítem a zenét, szóval ha így sikerülne az király! Ha nem, akkor sz#rok rá.
Úgy hallottam, hogy te inkább a zenekészítést preferálod, mint a rappelést. Mikor egy zenét csinálsz, a végső produktum mennyire az adott nap hangulatától függ? Vagy ezek elszeparálható dolgok?
J-Zone Meglepő, de a zenéimre semmi hatással nincs az adott hangulatom. Egyszer mély depresszióban voltam és egy dögös sztriptízklubos bít jött ki. Aztán mikor boldog voltam készült a depresszív, koszos, gonosz alap. Attól függ, aznap milyen hangzás fog meg.
Megadatott, hogy a nagy Masta Ace-szel is dolgozz. Milyen volt?
J-Zone Az a karrierem fénypontja volt. Emlékszem, mikor a házam felé tartott, hogy rögzítsük a cuccost, a felvevőm elkezdett b#szakodni (ez a Pro-Tools előtt volt). Bedühödtem!!! Kb. ilyen voltam, hogy "bazz, a 'The Symphony" egy negyede érkezik a házamba, az ember, aki a Slaughtahouse-t készítette, és a berendezésem erre besz#rik!" Haha, de hamar kijavítottam és egy ütős trekket hoztunk össze. A mai napig tartjuk a kontaktot, de többet beszélünk a sportról, mint a zenéről. Odavan az amerikai fociért, meg edzősködik is, én néha lenézek az edzéseire és tanácsokat kérek, mert egyszer majd szeretném kosárlabda trénerként kipróbálni magam. Ace igazi veterán.
New York-i vagy, és nagy kosárlabda fan. A Knicks a kedvenced? Mennyire fontos neked a sport?
J-Zone A f#szt vagyok én Knicks fan! Utálom azokat az anyab#szókat, lúzerek! Remélem jövőre minden meccset elbuknak. Knicks rajongó voltam, de 10 éve full szétestek és azóta sem sikerült összekaparni magukat. De imádom a kosárlabdát. New York City középiskolás meccseit bírom, főleg a közösségi iskolákét. Követem az NBA-t, a főiskolás bajnokságot is, és jómagam is játszottam. Poénból még ma is szoktam, de öreg vagyok már komolyan csinálni ezt, haha. A zene után ez a kedvenc dolgom az életben, és kosárlabdás magazinoknak is írtam anno. Szeretnék hamarosan középiskolai sportriporter lenni, kosármeccseket közvetíteni.
Nézzük meg, hogyan vélekedsz a következő 4 producer kollégádról...
RZA
J-Zone RZA egy zseni. Tetszik, ahogyan megformálta a karrierjét. Ahelyett, hogy minden rapper albumára zenéket csinált volna, minden figyelmét a Wu-Tang projektek felügyelésére és producerkedésére fordította. Mannie Fresh csinálta ezt még a Cash Money-val. Mindent házon belül tartani. Én csodálom ezt. Emellett őrült és koszos cuccokat csinál, de mégis slágerek. Nem tudom, hogy csinálja ezt.
Necro
J-Zone Ugyanaz, mint RZA, ahogy a karrierjét intézte. Ahelyett, hogy szabadúszó lett volna mindenki számára, a sorrend elejére tette a Psycho+Logical- -t, és felépítette a hangzást, meg mindent. Mint RZA, ő is eszes üzletember. Nagyon tisztelem.
Large Pro
J-Zone Az az én emberem! Ő volt az első producer, akit meló közben figyelhettem. 1992-ben láttam, ahogy Akinyele Vagina Diner albumán dolgozott a Power Play Studios-ban. Csak 15 voltam akkor, de ez az élmény nagyban afelé lökött, hogy folytassam ezt a szakmát. Vicces, továbbra is napi szinten dumálunk meg segítünk egymásnak zenei dolgokban, közel lakunk egymáshoz. Őrület! Large a legnagyobb!
Stoupe (Jedi Mind Tricks)
J-Zone Annyira nem vagyok otthon a dolgaiban. Pár Violent By Design trekket hallottam, azok ütősek voltak. Igazi mocskos, szeretem.
Van egy ötletem:) Az jutott eszembe, milyen király lenne ha csinálnátok egy közös lemezt Louis Logic-kal. Jó sok humorral természetesen. Na mit szólsz, erre mennyi lenne az esély?:)
J-Zone Vicces, hogy ezt mondod. 2003-ban dolgoztunk egy közös albumon, de szép lassan eltávolodtak az elképzeléseink. Mások voltak az érdeklődési köreink. Egyre funkosabb témákra mentem rá, ő meg a régebbiek felé, mint a Bottle Of Whup Ass, de ettől függetlenül született pár rátevős nóta. Nem dolgozunk sosem együtt, de sokszor turnézunk együtt, egy nagyon komoly és tehetséges művész meg jó barát is. Ebben a vonatkozásban mindig is egy zenei csapat leszünk.
Ha jól tudom, a legújabb projekted a To Love a Hooker soundtrack. Mesél erről...
J-Zone A saját konceptalbumod megalkotása. Mint Prince Paul-féle Prince Among Thieves, csak szövegek nélkül. Ez a filmzenéje egy filmes ötletemnek, magát a mozit nem csináltam meg. A bítek, koncepció, történet, karakterek, hamis "film klippek" a moziból, jelenet leírások, forgatókönyv, minden ott van. Kihívás bárki számára, hogy írjon hozzá ütős szövegeket és csináljon egy konceptalbumot. Szerintem ilyet még sosem csinált senki, szóval nem rossz ötlet.
Ezenfelül mik a következő terveid?
J-Zone Van pár produceri munkám folyamatban, de ezekről még nem szólhatok a nyilvánosság előtt. De elfoglalt leszek 2007-ben! Viszont rappelni nem fogok, azt félrerakom.
Utolsó üzenetek a magyar olvasóknak?
J-Zone Köszönöm a támogatást (ha rajongó vagy) és próbáljátok az arcomat feltetetni valami magyar pénzre!
Zone, köszi az interjút...
J-Zone Szívesen, természetesen!
|