Bambaataa
2006.08.13. 13:46
Pénteken mielőtt a lemezjátszók mögé lépett volna Afrika Bambaataa, lehetőségem volt beszélgetni néhány percet vele. Tudván, hogy nem a nyilatkozgatás a legerősebb oldala, külön megtiszteltetésnek vettem, hogy időt szakított rám. Bár látszott rajta, hogy már szívesen a színpadon állna, és a közönséget szórakoztatná, készségesen válaszolt minden kérdésemre. Sajnos csak egy bő tíz percre volt idő, de így is azt hiszem jó pár megfontolandó gondolattal lehetünk gazdagabbak a beszélgetés olvastán.
Hiphop.hu: Igazi megtiszteltetés a hip-hop kultúra egyik alapítójával beszélgetni. Hogy vagy? Afrika Bambaataa: Kicsit fáradtan, de nagyon örülök, hogy itt lehetek.
Hiphop.hu: Tetszik Budapest? És maga a klub? Bambaataa: Nem láttam sokat, csak ma érkeztünk, de kedvesek az emberek, tetszettek a rádióállomások, amit láttam a városból, a klub is. És természetesen örülök, hogy sok b-boyt és b-girlt látok.
Hiphop.hu: Te, mint a hip-hop egyik keresztapja, mesélnél egy kicsit a kezdetekről, milyen volt felnőni a Bronxban, mikor játszottál először? Bambaataa: 1970-ben DJ-éztem először egy közösségi ház szerű helyen, igen kicsi voltam még. Nagyon jól éreztem magam, az emberek táncoltak, élvezték a műsorom, így hát folytattam.
Hiphop.hu: Milyen volt a Bronx? Bambaataa: Vad. Egy szóban elmondva: vad. Abban az időben a Bronx nagyon veszélyes hely volt, kábítószerek mindenhol, bandák állandóan háborúztak egymással, de megvolt a saját büszkeségünk, és tiszteltük azt, amink volt. Manapság az emberek verekednek, csakhogy a Bronxba költözhessenek, mindenki azt állítja onnan való, de ez akkoriban egész másképp volt.
Hiphop.hu: Tudom, hogy az erőszaknak akartál véget vetni, ezért kezdtél bulikat szervezni, de honnan jött az ötlet, hogy a zenén keresztül próbáld összehozni az embereket? Bambaataa: Úgy érted honnan jön a hip-hop? Egyenesen a kor zenéiből. A soulból, a funkból és R&B-ből. Abban az időben a rádió még sokat játszotta ezeket a zenéket, James Brown, Sly and the Family Stone, aztán Motown, Stax Records, és az akkori R&B, hogy olyan embereket láttam, mint Aretha Franklin, Dean Warren, ez mind arra késztetett, hogy a szórakoztató iparral foglalkozzam. Tudtam, hogy ezt kell tennem.
Hiphop.hu: És a breakbeatek, minden hip-hop zene alapjai? Bambaataa: A breakbeatek a hip-hop atyától, Kool Herctől származnak. Hallottam a lemezeket, amiket játszott, és rájöttem, ezek nekem is megvannak. Akkoriban egy másik DJ-vel, Lovebug Starskival zenéltem együtt, és mi is elkezdtük a breakbeateket behozni a kultúrába. Tudod ez az a rész, amikor a B-Boyok és B-Girlök igazán megmutatják, mit is tudnak. Aztán Lovebug adta a hip-hop nevet, ekkor kezdtük el hip-hopnak hívni. Ezelőtt nem volt neve. Most ünnepeltük a hip-hop fennállásának 31-dik évfordulóját és a Zulu Nation 32-dik születésnapját. Minden november a hip-hop történelem hónapja. (Amerikában valóban a november hivatalosan a hip-hop történelem hónapja, egész hónapban rendezvényekkel, konferenciákkal, díjátadókkal, fesztiválokkal tisztelegnek a hip-hop kultúra előtt- JG) Az a célunk, hogy a világ elismerje a hip-hop kultúrát, tisztelje a hip-hopot, és azt, amit a világ fekete, fehér, vörös és sárga embereinek adott, és ami még fontosabb, a tényt, hogy összehozta ezeket az embereket.
Hiphop.hu: Gondoltad több mint harminc éve, hogy a hip-hop egyszer az egész világra ekkora hatással lesz? Bambaataa: Nem gondoltam, hogy világszinten ennyire meghatározó lesz, de azt gondoltam, hogy nagy lesz az Egyesült Államokban, amikor először láttam, hogy a punk-rock és a hip-hop közösség összejön. Mindenki együtt bulizott, akár a fehér rock klubokban, akár a fekete hip-hop klubokban játszottam.
Hiphop.hu: A Roxy féle időkről beszélsz? (a Roxy egy Manhattani klub volt, melyet Kool Lady Blue és Fab 5 Freddy irányított és nem volt szokatlan, hogy ugyanazon az estén levetítsék a The Great Rock’n’ Roll Swindle című Sex Pistols filmet és aztán Bambaataa, Jazzy Jay vagy Grandmaster Flash pörgesse a lemezeket - JG) Bambaataa: Igen, a korai nyolcvanas évekről, amikor hip-hop főleg még csak New York Cityben volt, de ott már mindenhol hódított.
Hiphop.hu: A párbaj elengedhetetlen része a hip-hopnak. Ez a kezdetekben sem volt másképp. Mesélnél egy kicsit a korai DJ battle-ökről, hogyan is néztek ki ezek? Bambaataa: Nos különböző battle-ök voltak. Volt, amikor a két DJ egyszerre zenélt, egymással szemben mindkettő saját rendszerén. A lényeg a hangosabb rendszer volt, tisztán a hangerő. Aztán volt olyan, hogy az egyik DJ játszott egy óráig, majd a másik egy óráig, váltogatva egymást. Itt már nem csak a hang számított, de hogy milyen mélyek a lemezes ládáid. Volt, hogy magáért a rendszerért ment a küzdelem, a vesztes egyszerűen üres kézzel lemezjátszók és hangfalak nélkül tért haza.
Hiphop.hu: Ha jól sejtem annak idején a hip-hop nem pontosan azért született, ami ma lett belőle. Mit szólsz ahhoz, amivé vált? Bambaataa: Sokkal több pénz van a hip-hopban manapság, nagyon sok ember eladta a lelkét. A pénzt keresik benne és nem a hip-hop kultúráért élnek. Az egész a pénzről és nem a kultúráról szól. Tehát két tábor van: azok, akik a kultúráért ügyködnek és azok, akik csak a rapet követik. Azt hiszik hip-hopot hallgatnak, pedig a valóságban csak rap lemezeket. Amikor hip-hopról beszélünk, a b-boyokról, a b-girlökről van szó, az MC-kről, a DJ-kről, a grafiti művészekről és az ötödik elemről, ami ezt mind összefogja, a tudásról. Mert tudás nélkül a breaktáncos kitörheti a nyakát, a firkász nem tudja, mit lélegez be fújás közben , és végül meghal a különböző mérgező anyagoktól. Tudás nélkül nem tudod, hogyan lélegezz, ha MC-zel és szívrohamot kapsz, tudás nélkül fogalmad sincs, hogyan használd a lemezjátszót, és képtelen leszel a mixelésre. Amint látod, a tudás nagyon fontos dolog a hip-hopban. De a hip-hopon túl is. Ha nem tudod, mi folyik a világban, ha nem tudod, mit tesznek a politikusok, könnyen az áldozatukká válsz, és ők fognak irányítani téged. A tudásra mindig szükség van.
Hiphop.hu: Gondolod, hogy a mainstream hip-hop vagy rap végül elszürkül, és a hip-hop olyan lesz, mint a kezdetekben? Bambaataa: Csak annyit tudok mondani, hogy ez az embereken múlik. Ha úgy döntenek, hogy visszaveszik, akkor biztosan. Rá kell venni őket, hogy felhívják a rádióállomásokat, hogy mindenféle hip-hopot játsszanak. Ne csak egy oldalát. Ha gengszter rapet játszanak, játszanak Common Sense-t is, ha Mobb Deep-et játszanak, játszanak Soulsonic Force-t, Timezone-t, Grandmaster Flash-t is. Ha Missy Elliottot akarsz hallani, játszanak James Brown-t is, Sly and the Family Stone-t is. Egyszóval nagyobb változatosságra van szükség. Meg kell mondani az embereknek, hogy itt az ideje, hogy visszaszerezzék a hip-hopot. Ez most a legfontosabb dolog az egész világon. Hogy elismerjék novembert, mint a hip-hop történelem hónapját, és hogy visszaszerezzék azt a hamis rádióállomásoktól. Mindenhol kenőpénzt fizetnek, hogy ugyanazt a dalt játsszák 15-20 alkalommal egy nap, amikor sokkal több hip-hop van. Vagy csak szimplán jó zene. Legyen az rock, punk, techno, bármi, annyival több jó zene van, mint amit a rádiókban hallani.
Hiphop.hu: Ezért alapítottad a Universal Zulu Nation-t? Bambaataa: Pontosan.
Hiphop.hu: Hogy visszaszerezd a hip-hopot? Bambaataa: Igen, itt az ideje, hogy visszaszerezzük. Azt akarjuk, hogy Amerika visszaszerezze, hogy Európa, Afrika, Japán, Ázsia visszaszerezze. Hívjátok a rádióállomásokat, a magazinokat, a videó műsorokat. Mondjátok meg, hogy nem csak egy oldalt akartok hallani, mutassátok meg mindet! Nem csak 50 Centet akarjátok látni, egyensúlyt akartok! Itt az ideje, hogy visszakerüljön az egyensúly a hip-hopba.
Hiphop.hu: Remélhetőleg így lesz. Téged mindenki, mint a „Master of Records” ismer. Még mindig turkálsz új lemezekért? Bambaataa: Mindig.
Hiphop.hu: Itt Magyarországon is elmész turkálni? Bambaataa: Sajnos holnap megyünk is tovább. Bármennyire is szeretnék maradni, csak egy napig vagyunk itt. Borzasztó. De remélhetőleg visszatérek, és akkor hosszabb időre maradhatok. Szeretném, ha egy nap láthatnám a Zulu Nation-t itt Magyarországon.
Hiphop.hu: Ez lett volna a következő kérdésem, tervezed, hogy alapítasz egy itteni tagozatot? Bambaataa: Remélhetőleg. Ha találok valakit, aki készen áll a feladatra és a felelősségre, ami egy ilyen megszervezéséhez és működtetéséhez kell, akkor nagyon szívesen. Örülnék, ha itt is alakulna egy tagozat.
Hiphop.hu: Így legyen. Utolsó kérdésként, mit üzensz a magyar hip-hop rajongóknak? Bambaataa: Azt üzenem a magyar családnak, hogy szeressék a zenét, de mindenekelőtt magukat szeressék és tiszteljék a nőket. Tiszteljék a kultúrát. Akkor is, ha gonosz, akkor, ha jó, szeressék az egészet, próbálják megjavítani a rosszat, hogy előre léphessünk az életben. És tiszteljék a föld-anyát, mert egy élő dologról van szó. Ha nem tiszteled, akkor majd szétrúgja a segged. És akkor jönnek a tsunamik, a földrengések, tornádók, az erőszak, bűnözés mindenhol, és végtelen zűrzavar. És sose felejtsétek el: szerethettek bármilyen zenét, legyen az hip-hop, heavy metal, rock, techno, bármilyen zenei irányzat, semmi értelme, ha nem tudjátok, miben áskálódik a kormány. Ha nem tudjátok, mit tesz a kormányotok, jobb, ha belenyugodtok, hogy a mátrix rabszolgái lesztek.
Hiphop.hu: Gondolod, hogy a közeleg a végső pusztulás? Bambaataa: Ó, egyértelmű. Ha nem tiszteljük a föld-anyát, visszavág. A globális felmelegedés, az ózon probléma, a háborúk, mind a végső pusztulás felé mutatnak. És az embereknek lövésük sincs, mi folyik körülöttük. Ez nagyon rossz. Gondoskodnunk kell róla. Ha nem gyógyítod a bolygót, szerethetsz punkot, rockot, bármit, szét fogja rúgni a segged. Bum-bum! (nevet) Mit gondolsz, miért próbál mindenki a Jupiterre, Marsra, meg más bolygókra jutni?
Hiphop.hu: Gondolod, hogy az emberiség el fogja hagyni a földet? Bambaataa: Ó, biztos vagyok benne.
Hiphop.hu: Még egyszer köszönöm a beszélgetést, és hogy időt szakítottál ránk. Bambaataa: Nagyon szívesen. Jó bulit!
Jurij Ganjov
|